رضا بیگدلی از بخش اخبار فضای سایت کافه ای ها:اسپیس
ایکس یافته های اولیه به فالکون 9 حادثه در تاریخ 1 سپتامبر که راکت بدون
سرنشین و آموس-6 ماهواره ای بر روی راه اندازی نابود منتشر کرده است مجتمع
40 (LC-40) در کیپ کاناورال ایستگاه نیروی هوایی، فلوریدا است. به گفته این شرکت، به "ناهنجاری" که باعث انفجار هنوز نامشخص است، اما آن
را چیز را به سیستم هلیوم برودتی مورد استفاده برای تغذیه موتور مرحله دوم
تنگ شده است.
انفجار
فالکون 9 رخ داده در طول پرواز راه اندازی یا نه، اما در سکوی پرتاب در
حالی که مهندسان موشک در دامن زدن شد تا اجرا به شلیک شخص معمول، که در آن
موتور مرلین مرحله اول اخراج در حالی که تقویت کننده به برگزار زمین. موتورهای هرگز از کار اخراج شدند، اما، بدون هشدار، موشک بود منفجر کردن. هیچ کس مجروح شد و یا در این حادثه کشته، اما انفجار موشک و محموله را نابود کرد و به طور جدی آسیب پیچیده راه اندازی.
در
سه هفته از آن زمان، یک تیم تحقیقات تصادف از اسپیس ایکس از FAA ایالات
متحده، نیروی هوایی ایالات متحده، کارشناسان صنعت و ناسا در حال مطالعه
باقی مانده است که جمع آوری و فهرست، 3000 کانال از داده های تله متری، و
ضبط صوتی / تصویری. بنیانگذار SpaceX و مدیر عامل شرکت ایلان ماسک حتی تا به حال به درخواست
تجدید نظر شخصی را به عموم مردم در توییتر برای به دست آوردن دومی به دلیل
اسپیس ایکس هیچ دوربین در حال اجرا در لحظه حادثه ندارد.
با
توجه به اسپیس ایکس، کل قسمت در تنها 93 میلی ثانیه از لحظه ای که
ناهنجاری اول ثبت نام تا زمانی که همه داده های تغذیه از موشک برش رخ داده
است. هر
چند سکوی پرتاب گسترده توسط یک آتش سوزی به قدری شدید است که آن را ذوب شن
و ماسه به شیشه ای آسیب دیده بود، بقیه سیستم های سوخت رسانی و کنترل بیش
از حد دور به تحت تاثیر قرار گیرد، به عنوان آشیانه SpaceX و راه اندازی
سایت دوم اسپیس ایکس در LC-39A بود .
در
ردیابی علت انفجار، محققان به این نتیجه رسیدند که آن را متفاوت از CRS-7
انفجار هوا، که باعث شد زمانی که یک قدم زنی با تبختر عام شکست خورده و یک
بطری گاز شل در پرواز شکست بود. در عوض، سپتامبر 1 گفتوگو حادثه به دلیل نقص در سیستم هلیوم برودتی برای مخزن اکسیژن مایع (LOX) در مرحله دوم بود.
اسپیس ایکس است گفت که دقیقا چگونه سیستم هلیوم شکست خورده، اما ماهیت فاجعه بار از نقاط انفجار به یک سناریوی محتمل.
به
خاطر سادگی و اقتصادی، مرحله دوم فالکون 9 یک نسخه کوتاه شده از مرحله
اول، ایستاده تنها 13.8 متر (45 فوت) بالا، هنوز حفظ قطر 3.66 متر (12 فوت)
است. آن را توسط یک موتور موشک مرلین اصلاح شده طراحی شده در خلاء فضا کار طراحی شده است.
در
داخل مرحله دوم، فالکون 9 حمل 64820 کیلوگرم (141.713 پوند) LOX فوق
العاده سرد و 27، 850 کیلوگرم (61398 پوند) RP-1، که در واقع یک کلاس فوق
العاده تصفیه شده از نفت سفید. برای
صرفه جویی در بیشتر وزن و نگه داشتن طراحی ساده، سوخت و oxidiser در مخازن
به طور کامل جدا نگه داشته است، اما در یک مخزن بزرگ با دیوار عایق نگه
داشتن LOX در نیمه بالایی و RP-1 در نیمه پایین تر است. نیمه مخزن تحت فشار و در حالی که بر روی زمین یک فشار داخلی که در مورد آن از یک قوطی نوشابه برابر است.
همراه
با پیشرانهای سیستم هلیوم برودتی، که بطری های گاز پر از هلیوم مایع که
نشستن در LOX غوطه ور به نگه داشتن آنها در یک سرد -452.2 ° F (-269 درجه
سانتی گراد، 4 K،) عایق است. هنگامی
که فالکون 9 آتش سوزی مرحله دوم، turbopumps خورد LOX و RP-1 به محفظه
احتراق موتور، اما پمپ می تواند این کار را به تنهایی انجام به دلیل آتش
سوزی مرحله دوم در جاذبه صفر، به طوری که سوخت نیاز به در مجبور احتراق. علاوه بر این، پمپ به زودی باعث یک خلاء به شکل داخل تانک و سوخت نمی درستی جریان است. این جایی است که هلیم در می آید.
هلیم مایع از طریق یک مبدل حرارتی که با استفاده از حرارت موتور برای گرم هلیوم به یک گاز را اجرا کنید. این است که به LOX تغذیه و RP-1 مخازن، مخازن، فشار آنها، و نگه داشتن یک جریان ثابت به turbopumps، به طوری که موتورهای اجرا هموار.
بر
اساس شناسایی اولیه تیم تحقیق از سیستم هلیوم به عنوان منبع مشکل و ماهیت
فاجعه بار از انفجار مرحله دوم، محتمل ترین سناریو این است که یکی از بطری
های هلیوم در مخزن LOX دچار، شکست ناگهانی عظیم، مانند ترکیدن باز یا یک دریچه شکست. هلیم به گاز در اکسیژن مایع گرم دیدم و مخزن به طور ناگهانی overpressurized.
این باعث شکست دیگر بین مخزن LOX و بخش RP-1. از آنجا که شکست خیلی سریع بود، دیوار به احتمال زیاد پاره و یا کنار منتقل شده است. در این نقطه، LOX و RP-1 مخلوط می شوند. ناگهان
RP-1 که فالکون 9 از فوق العاده سرد تا 20 درجه فارنهایت (-7 ° C، 266 °
K) است، اما LOX به -340 ° F (-207 درجه سانتی گراد، 66 ° K) سرد می شود. هنگامی که آنها را مخلوط، LOX بلافاصله پخته و فشار در مخزن به فلک کشید.
این
احتمال وجود دارد که هر دو مخزن از فشار منفجر و مخلوط مشتعل، یا آن را در
مخزن مشتعل به دلیل جرقه الکتریکی، اصطکاک، و یا برخی از علت دیگر. بقیه یک ماده از احتراق و گرانش به عنوان مرحله اول، و سپس سوخت در حمل
بار های ماهواره ای منفجر شد و LOX باقی مانده آب گرفتگی معابر زیرزمینی به
به تغذیه آتش سوزی است.
سپتامبر 1 تصادف فراتر و بیشتر از از دست دادن یک موشک و یک محموله گران است. این پیامدهای جدی برای اسپیس ایکس و همچنین آینده پروژه پروازهای فضایی تجاری سرنشین دار ناسا.
با
توجه به گزارش در AmericaSpace، وجود نداشته است یک حادثه موشک قبل از
شروع پرواز در ایالات متحده که در آن پرنده بر روی پد از سال 1959. نابود
شد پس از دچار یک اشتباه است که در کیپ کاناورال یا هر سایت دیگر راه
اندازی ایالات متحده در دیده می شود تقریبا 60 سال به خوبی بر روی اسپیس ایکس منعکس نمی کند. بدتر
از آن، آن را به پرسش روشهای راه اندازی خدمه اژدها اسپیس ایکس را که در
نظر دارد استفاده کنید برای ارسال فضانوردان به فضا می نامد. یکی از نتایج ممکن از بررسی حادثه فعلی این است که اسپیس ایکس ممکن است
نیاز به انجام یک طراحی مجدد گسترده و یا در نهایت خش از پروازهای سرنشین
دار به دلایل ایمنی.
یک
ممیزی اخیر ناسا در حال حاضر نشان داده شده است که هر دو SpaceX و بوئینگ
در پشت برنامه لغزش آنها به عنوان سیستم به کشتی خدمه به ایستگاه فضایی بین
المللی با اولین پرواز بعید قبل از پایان سال 2018. این انفجار یک فرصت
قوی از قرار دادن اسپیس ایکس و حتی بیشتر توسعه پشت به دلیل طراحی آن بر استفاده از LOX فوق به جای LOX بیشتر مرسوم است. این
امر به بر روی موشک در آخرین نیم ساعت قبل از راه اندازی بارگذاری می شود و
یا آن را گرم تا بیش از حد، به طوری که برای خدمه اژدها، فضانوردان مجبور
به پردازنده قبل از سوخت گیری قرار داده می شود، که دقیقا در مقابل روش
استاندارد ناسا و ممکن است هیچ دیگر قابل قبول باشد.
در
بیانیه ای، اسپیس ایکس گفت: "در مقر اسپیس ایکس در Hawthorne، CA، ساخت و
تولید ادامه به شیوه ای روشمند، با تیم های ادامه به ساخت موتورهای، مخازن،
مخازن، و سایر سیستم های عنوان آنها را از این تحقیقات تبرئه کرد. ما کار
خواهد کرد برای
از سرگیری آشکار ما به سرعت به عنوان مسئول هنگامی که علت ناهنجاری است
توسط تیم بررسی حادثه شناسایی شده است. در انتظار نتایج این تحقیقات، ما
پیش بینی از بازگشت به پرواز در اوایل به عنوان بازه زمانی نوامبر. "