کافه ای ها

تفریح و سرگرمی

کافه ای ها

تفریح و سرگرمی

3 استراتژی را به محصول خود را به بهترین قبل از آن از سایه می آید

سایت کافه ای ها نویسنده :  رضا بیگدلیبنیانگذاران بدنام مردمی مرموز، اغلب باور آنها باید ایده های خود را مخفی نگه دارید تا مبادا برخی کارآفرین دیگر دستگیر غاز طلایی خود را. اما داشتن ایده های خود را اختصاص است چیز بدی نیست؛ به این معنی شما به چیزی که مردم می خواهند است.اغلب، راه اندازی بنابراین مطمئن شوید که از ایده های خود را، و به همین محافظ از آنها، که آنها تا آخرین لحظه صبر کنید به فاش کردن کالا. متاسفانه، 42 درصد از کسانی که مورد مطالعه در یک گزارش خیلی دیر است که بازار را محصولات خود را نیاز ندارد به دست.
پیام: هنگامی که شما در اولویت قرار پنهان کاری بیش از تست مخاطبان، شما در خطر ابتلا به ایجاد چیزی است که نتواند به راه اندازی را اجرا کنید.
در ابتدا، شما باید در مورد پوسته پوسته شدن فراموش کرده ام. مهم این است که ابتدا بررسی کنید مناسب بازار با مطالعه خواسته مشتریان هدف خود را. هنگامی که شما می دانید آنچه آنها واقعا به دنبال، شما می توانید در افتراق محصول یا خدمات خود را از کسانی که از رقبای خود تمرکز کنید.
گاو از رنگ های مختلف
به عنوان ست اخبار بایگانی positeds در کتاب گاو بنفش خود: - به عبارت دیگر، که خارج از غرفه مانند یک گاو بنفش در یک میدان سبز تبدیل کسب و کار های خود را با قابل توجه، کلید موفقیت یک محصول فوق العاده است.
بنابراین، به جای اخم در مورد رقبای سرقت ایده های خود را، تمرکز بر روی تمایز. در اینجا سه ​​راه موثر برای انجام درست آن عبارتند از:
1. همیشه یک چشم و در رقبای نگه دارید.
مقایسه ویژگی های محصول خود را در برابر رقبای خود را فراهم می کند بسیار کم عمق تجزیه و تحلیل به دلیل آن طول می کشد نمایش شرکت محور. در عوض، به طور مداوم از طریق چشم از مشتریان خود را بررسی همسالان خود. مارک های دیگر چه تجارب را فراهم؟ درخواست تجدید نظر خود شما چیست؟ که در آن مناطق آنها انجام بهتر از نام تجاری خود را؟
نظارت بر نحوه استراتژی های خود را تکامل است. تجزیه و تحلیل عملکرد آمازون این سه ماهه، به عنوان مثال، یک تصویر لحظهای در زمان است. آن را نمی تواند به شما بگوید که چگونه کسب و کار ممکن است شرکت خود را در آینده تحت تاثیر قرار. به طور منظم انجام تجزیه و تحلیل رقابتی است که اجازه می دهد کسب و کار شما به گودال گزینه حساب نخست آن به طور مستقیم در برابر Netflix بکشد، آمازون پیدا شده است که افزایش پیشنهاد خود را با کتاب روشن شدن رایگان و رایگان دو روزه حمل و نقل آن را جذاب تر.
از 467 بازاریابان مورد بررسی در یک مطالعه، 74 درصد گفت: باور بودند که آنها تجزیه و تحلیل رقابتی مهم است، اما 57 درصد گفتند که خوب است در انجام آن نیست. بنابراین، آیا بخشی از آن 57 درصد نیست - مطمئن شوید که تجزیه و تحلیل رقابتی خود را شیرجه رفتن به عمق مناطق راست.
2. حضور به تجربه احساسی.
بنابراین، می گویند که شما خود را از نقطه تمایز رقابتی پیدا کرده اند و توسعه پیام بازاریابی خود را. اما آن را دارای تاثیر؟ لازم نیست. مشتریان خود را در مورد تنها یک چیز مهم: چه در آن برای آنها است؟ آنها اهمیتی نمی دهند چه باعث می شود شما مختلف، تا زمانی که شما را کمک کند آنها را در رسیدن به اهداف خود.
هنوز در مورد ویژگی های تمرکز به تنهایی نیست، پس از آن. در عوض، بر مزایای ویژگی های آن. نفع خود را در چگونه محصول یا خدمات خود را به روابط نیازهای عاطفی از مخاطبان خود را دارد. مردم تصمیم گیری بر اساس هر دو استدلال منطقی یا انگیزه های عاطفی.
خبر خوب این است که 90 درصد از تصمیمات خرید انتخاب عاطفی ناخودآگاه است. رقبای ممکن است قادر به شکست منطق با قیمت های پایین تر، اما شما غالب اگر شما برنده قلب مصرف کنندگان.
شاید شما در حال تلاش برای فروش یک ماشین سوخت کارآمد است. چگونه آن را در بازار؟ اگر شما در حال هدف قرار دادن پدر و مادر، شما ممکن است صرفه جویی در پول زاویه تاکید: سفرهای کمتر به ایستگاه های گاز به معنای پول بیشتر در حساب های بانکی خود را، بنابراین در حال حاضر آنها می توانید زمان بیشتری را با خانواده های خود استطاعت و محیطی امن تر برای فرزندان خود را ترک کنند.
برجسته مزایای چنین خواهد شد و در احساسات خود یدک. هنگامی که توجه خود را به شما، شما می توانید آنها را وق با مشخصات ویژگی.
3. در اسرع وقت پخش تفاوت خود را.
درک آنچه تفاوت کسب و کار خود را از رقبا نیمی از نبرد است. چالش بعدی است ترجمه ارزش خود را در راه است که به مشتریان معنی دار است. آنها باید قادر به تجربه منحصر به فرد از نام تجاری خود را در هر touchpoint باشد.
حسابرسی شماره عملکرد خود را به طور منظم، به بررسی نقاط داده از تیم داخلی، مشاوران و مشتریان خارجی خود را. شما لازم نیست به صرف مقدار زیادی از پول را در این تحقیق - بررسی تلفن همراه و تست A / B فراهم ورودی با کیفیت است که شما می توانید به مبارزات آینده در اختیار دارد.
مشکل آن را به عنوان ممکن است، بازخورد منفی به قلب را نمی کند مگر اینکه یک روند است. شما واقعا می خواهید را به یک دیدگاه جامع از چگونه به خوبی پیام های خود را با مخاطبان خود را طنین انداز به طوری که شما می توانید استراتژی های خود را بر این اساس شکل می دهد.

4 قدم برای ایجاد یک کسب و کار خوب اعتباری امتیاز

سایت کافه ای ها نویسنده :  رضا بیگدلیاین هیچ راز که پیدا کردن تامین مالی مناسب برای سلامت کسب و کار کوچک خود را، ضروری است. مقدار زیادی از سرمایه در دسترس وجود دارد - وام دهندگان نشسته در مقدار سابقه نقدی - اما شرایط این حس را برای شما؟ اگر شما در عشق با کسب و کار معاملات مالی شما ارائه شده است، مراقبت از کسب و کار سلامت اعتباری خود را باید در درجه اول در ذهن شما باشد.
اجازه دهید به چهار اصول اساسی است که به شما کمک خواهد هر دو ایجاد یک گزارش اعتباری کسب و کار و بالا بردن نمره اعتباری کسب و کار خود را نگاه کنید.
1. جدا کسب و کار و امور مالی شخصی.
در حالت ایده آل، صاحبان کسب و کار می خواهد به ترکیب کسب و کار خود. با این حال، حتی مالکان تنها باید یک شماره شناسایی کارفرما (EIN) و ثبت نام کسب و کار خود را با دولت و / یا سازمان های محلی، و به دست آوردن مجوز کسب و کار مناسب است.
همیشه با یک مشاور مالیاتی قبل از تغییر ساختار حقوقی کسب و کار شما مشورت کنید. صاحبان کسب و کار کوچک را نیز باید یک کارت حساب بانکی کسب و کار و دریافت وام و اعتبار، به جای یک شخصی است. هنگامی که یک خط کسب و کار اعتبار ایجاد کردید، سعی کنید برای جلوگیری فرو بردن به امور مالی شخصی شما به یارانه کسب و کار خود را. نگه داشتن دو جداگانه، بنابراین شما لازم نیست برای قرار دادن اعتبار شخصی خود را در خط هر زمانی که شما در حال استفاده از یک وام کسب و کار.
2. تاسیس حساب های اعتباری کسب و کار.
ایجاد یک تاریخ کسب و کار اعتبار نیاز حساب که تاریخ پرداخت گزارش به سازمان های اعتباری تجاری مانند نمیخوام و برادستریت و اکسپرین. به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک، به دست آوردن یک کارت اعتباری کسب و کار گام اول آسان است، از زمان تصمیم است که اغلب در اعتبار و امور مالی شخصی مالک است.
بر اساس یک نظرسنجی Manta و علامت، بیش از دو سوم از صاحبان کسب و کارهای کوچک یک خط اعتباری کسب و کار اختصاصی ندارد، به طوری که یک جای خوب برای شروع است. علاوه بر این، این مهم است که انجام کسب و کار با وام دهندگان و / یا فروشندگان که گزارش.
3. سابقه پرداخت خوبی حفظ کند.
تاریخ پرداخت عامل به شدت وزن در اکثر مدلهای ارزیابی اعتبار تجاری است، بنابراین هدف به پرداخت تمام صورت حساب خود را در زمان. به کسب بالاترین نمره D & B Paydex، کسب و کار به طور مداوم باید در اوایل پرداخت. برای مثال، اگر شما باید 30 روز به پرداخت، و می توانید آن را قبل از پرداخت، انجام این کار.
برخی از وام دهندگان نیز ممکن است درآمد و جریان نقدی (از بانک چک کردن حساب، رسید کارت اعتباری، و غیره) ارزیابی، حفظ جریان نقدی قوی می تواند به شما گزینه های بودجه اضافی ارائه، هر چند که عامل به طور مستقیم نمرات کسب و کار اعتبار خود را تحت تاثیر قرار نمی.
4.Know نمرات خود را، و اغلب آنها را بررسی کنید.
شما هرگز برای چک کردن خود نمرات شخصی یا کسب و کار های اعتباری خود را تنبیه کنید. علاوه بر این شما را با ارائه یک تصویر مرکب از که در آن شما از نظر اعتباری ایستاده، این نمرات می تواند به هر گونه اختلاف که ممکن است صدمه زدن به مشخصات اعتباری خود را اشاره می کنند. به عنوان مثال، اگر شما متوجه افت ناگهانی و غیر قابل توضیح در نمره های اعتباری کسب و کار شما از یک ماه به بعد، این ممکن است به دلیل یک خطای گزارش که شما می توانید درست باشد.

به یاد لئونارد کوهن: لین-مانوئل میراندا، جاستین ترودو و بیشتر به اشتراک برگزیدن اشعار و نقل قول های الهام

سایت کافه ای ها نویسنده :  رضا بیگدلی
لئونارد کوهن، یک استعداد افسانه ای شناخته شده به عنوان "ترانه سرا ترانه سرا، 'در 82. مرگ او روز پنجشنبه اعلام شد و بدون هیچ دلیل داده شد.

کوهن یک مرد مرموز که تنظیم نشده به یک ترانه سرا، هر چند که او بزرگ شده دوست هنک ویلیامز و موسیقی کشور بود. او یک جوان التقاطی در مونترال بود، مشغول به کار در شغل در یک ریخته گری و حتی یک کارخانه لباس. او در خواهم به مطالعه در دانشگاه مک گیل و حتی کلمبیا. با این حال، او تصور می خواهم او را تبدیل به یک نویسنده، نه یک موسیقیدان است.
که رویای با گیتار و تعداد انگشت شماری از درس در 20S خود را تغییر داد. معلم او هرگز نشان داد تا درس پنجم خود را - کوهن بعدها متوجه آن مرد بعد از کلاس چهارم زندگی خود مدتی را گرفته بود. اما این جلسات فرصت با یک مرد او به سختی می دانستند سهوا پایه و اساس زندگی باقی مانده خود و میراث تشکیل شده است.
او آثار شعر و داستان منتشر، اما می توان به عنوان یک ترانه سرا با نفوذ که آثار فراموش نشدنی را نزدیک به پنج دهه دهانه شناخته شده است. او با آهنگ های تحت پوشش هر کس از جودی کالینز به Bon Jovi، جاستین تیمبرلیک و بونو ضبط آلبوم 14 استودیو. تسبیح، یکی از آهنگ های خود شناخته شده ترین، تا چند بار پوشیده شده است و توسط بسیاری از مردم، نیوزویک 60 نسخه از که آهنگ در 30 سالگرد لحن در سال گذشته قرار گرفت
شایان ذکر است، کوهن یک موسیقیدان کار تا زمانی که نزدیک به پایان باقی مانده است. او اغلب در طول 2008-2013 تور - در حالی که او در 70s به خود بود - و در ماه یک آلبوم جدید منتشر شد.
اشعار خود را به طوری یاد شد، در شنیدن خبر درگذشت او، طرفداران به توییتر پنجشنبه فورا به اشتراک گذاری اشعار مورد علاقه خود را در ادای احترام گرفت. برخی از این طرفداران شامل سران دولت، بازیگران و هنرپیشه های زن و برندگان تونی.

مقاله ای کامل از مفهوم کیفیت زندگی

مقدمه

مفهوم کیفیت زندگی چندین دهه است که بسیاری از مسایل اجتماعی، اقتصادی وسیاسی، سطوح مدیریت وبرنامه ریزی محلی، ملی و بین المللی را تحت تاثیر قرار داده است. با توجه به رشد نقاط شهری و جمعیت نشین در سال های اخیر موضوع کیفیت زندگی در شهر های کشورهای صنعتی و در حال توسعه به طور روز افزونی مورد توجه قرار گرفته است.
رشد شهر و شهر نشینی بارزترین ویژگی تحولات اجتماعی ـ اقتصادی در دوره اخیر است. لذا همزمان با شهری شدن جامعه ایران، تحلیل پیامد های آن، از جمله ارزیابی کیفیت زندگی شهری یکی از مهمترین ضرورت های مطالعات شهری است. از طرف دیگر با توجه به اینکه محاسبه و تخمین کیفیت زندگی نیاز به بررسی و تعیین و تبیین یک سری شاخص یا معیار مناسب دارد، در طی سالهای اخیر استفاده از شاخص ها و معیار های کیفیت محیط زندگی در کشورهای مختلف اعم از توسعه یافته و در حال توسعه متداول شده است .
از دهه 1930، محققان با روش هایی متنوع، کیفیت زندگی را مورد مطالعه قرار داده و کوشیده اند تا اجزاءو عناصر آن را معین نمایند و مناطق جغرافیایی مانند شهرها، ایالات و ملت ها را بوسیله شاخص های کیفیت زندگی که آنها گسترش دادند مقایسه کنند(لیو،1976، بویر وساواگو، 1981، بلوم کوئیست و دیگران 1988، استاور ولیون1992، سوفین1993). علاوه بر محققان، سازمان های بین المللی مانندundp(1994)، سازمان ملل، و شورای توسعه فرامرزی (1996) شاخص های تعریف شده خودشان را برای کیفیت زندگی توسعه دادند. امروزه برنامه ریزان توسعه شهری کیفیت زندگی را به عنوان یک سر فصل مهم در تدوین استراتژی های مربوط مدنظر دارند و هدف نهایی اقدامات عمرانی، خدمات عمومی وزیر ساختی را در ارتقای استاندارد های کیفیت زندگی تعریف می کنند.
اهمیت جنبه های اجتماعی در عرصه شهر سازی به حدی رسیده که یکی از ویزگی های شهر پایدار "پایداری اجتماعی وکیفیت زندگی بالا" عنوان شده است، به این معنا که شهر پایدار به موازات توجه به مسائل زیست محیطی، باید به مسایل اجتماعی و انسانی نیز توجه داشته باشد. منظور ایجاد و حمایت از محیط های انسانی فعال، فضاهای زنده و عرصه هایی است که کیفیت بالایی را برای شهروندان فراهم نماید. بدیهی است که تعریف کردن ابعاد اجتماعی و کیفی به مراتب از ابعاد زیست محیطی و اکولوژیکی مهمتر و مشکلتر است. در سالهای اخیر استفاده از شاخص ها و معیارهای کیفیت محیط زندگی در کشورهای مختلف اعم از توسعه یافته ودر حال توسعه متداول شده است.
در پرتو نفوذ مفهوم کیفیت زندگی رویکردی جدید در شهر سازی شکل گرفته که معتقد است برنامه ریزی شهری باید به نیازهای روانی، محیطی، اجتماعی واقتصادی همچون رضایت، شادمانی، امنیت، مسکن با کیفیت بالا، دسترسی به خدمات، امید های اشتغال، هویت اجتماعی، حس مکان علاوه بر اهداف کالبدی ـکارکردی توجه داشته باشد.

بیان مسئله

قرن ها است که مردم به طور ذاتی به دنبال یک زندگی خوب بوده اند و در این راستا برای بهبود شرایط زیست خود سعی می کردند تا از استعداد وتوانمندی ها وظرفیت های خود حداکثر بهره برداری را بنمایند. از این رو همواره مسئله اصلی این بود که زندگی مطلوب و با کیفیت چگونه زندگی است کیفیت زندگی یکی از رویکرد های نوین در زمینه اصلاح و تکامل توسعه است که در پرتو نفوذ این مفهوم رویکردی جدید در عرصه برنامه ریزی شهری شکل گرفته است که معتقد است برنامه ریزی شهری علاوه بر توجه به اهداف کالبدی باید به نیازهای کیفی مردم شهر پاسخ گوید.
مفهوم کیفیت زندگی ابتدا به حوزه های بهداشتی، زیست محیطی و بیماری های روانی محدود می شد، اما طی دو دهه گذشته به مفهومی چند بعدی بسط یافته است. همزمان با توجه نظریه پردازان و سازمان های بین المللی به ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی توسعه، ارتقاء کیفیت زندگی نه صرفا به عنوان ابزاری چهت برخورد با پیامدهای نامطلوب حاصل از سیاست های مرسوم رشد و توسعه، بلکه به عنوان هدف اصلی توسعه مورد تاکید قرار گرفت و در این راستا شاخص های مربوط به ارزیابی عملکرد برنامه ها نیز تغییراتی کیفی یافتند، و علاوه بر عناصر فردی و عینی، مولفه های اجتماعی و ذهنی را نیز شامل شدند. یعنی نیاز های رفاهی از مسائل عینی چون خوراک، پوشاک، بهداشت و مسکن فراتر رفته ابعاد جدیدی همچون تامین اجتماعی، ارتقاء جنبه های کیفی زندگی، حفظ محیط زیست، همبستگی ملی وفراهم آوردن شرایط لازم جهت مشارکت مردم در سطوح مختلف فرایند توسعه را در بر گرفته است.
کیفیت زندگی شهری در بر گیرنده ابعادی روانی است که شاخص هایی همچون رضایت، شادمانی و امنیت را در بر می گیرد. در برخی موارد رضایت های اجتماعی نیز نامیده می شود. همچین ابعاد محیطی که در بر گیرنده سنجه هایی همچون مسکن، دسترسی به خدمات و امنیت محیطی است. جنبه های دیگر در بر گیرنده توجه به فرصت های اجتماعی، امید های اشتغال، ثروت و اوقات فراغت است.
نتایج مطالعات کیفیت زندگی می تواند به ارزیابی سیاست ها، رتبه بندی مکان ها، تدوین استراتژی های مدیریت و برنامه ریزی در شهر کمک کرده و درک و اولویت بندی مسائل اجتماع برای برنامه ریزان و مدیران شهری به منظور ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان را تسهیل سازد. همچنین یافته های کیفیت زندگی می تواند برای بازشناسی استراتژی های سیاسی قبلی و طراحی سیاست های برنامه ریزی آینده استفاده شود. علاوه بر این مطالعات کیفیت زندگی می تواند به شناسایی نواحی مسئله دار، علل نارضایتی مردم، اولویت های شهروندان در زندگی و ارزیابی کارایی سیاست ها و استراتژی ها در این زمینه کمک کند.
نواحی شهری مراکز اصلی رشد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در هر کشوری هستند و خود را به عنوان جذاب ترین نقاط برای ایجاد ثروت، کار، خلاقیت و نوآوری اثبات کرده اند. اما در عین حال این نواحی با چالش های مهمی نیز در زمینه های تخریب فیزیکی و محیطی، محرومیت اجتماعی، ناامنی، بیکاری، کمبود مسکن، ترافیک و حاشیه نشینی روبرو هستند که این مشکلات کیفیت زندگی شهری را به شدت کاهش می دهد. با این وجود سیاست گذاران و برنامه ریزان سطوح بین المللی و ملی بر قابلیت شهر ها برای بهبود کیفیت زندگی انسان ها تاکید دارند.
علاوه بر این، نظریه و مطالعات تجربی کیفیت زندگی به شکل امروزی آن عمدتا از جوامع غربی نشأت گرفته اند. این مطالعات در کشورهای در حال توسعه به طور قابل توجهی کم هستند. همین طور فاکتورهای عمده تاثیر گذار بر کیفیت زندگی مردم در شهر های کشور های در حال توسعه به طور واضح شناسایی نشده اند.
توجه به مفهوم کیفیت زندگی شهری در عرصه برنامه ریزی را می توان واکنشی علیه توسعه یک بعدی اقتصادی در سطح ملی و توسعه صرفاً فیزیکی ـ کالبدی در مقیاس شهری در نظر گرفت که در جهت دستیابی به معیارهای جامع تر و چند بعدی در عرصه برنامه ریزی تلاش می کند. بر این اساس منظور از کیفیت زندگی شهری در نظر گرفتن شاخص های اجتماعی، اقتصادی در عین توجه به شاخص های کالبدی و کارکردی است.
کیفیت زندگی موضوع اصلی بسیاری از تحقیقات در رشته های گوناگون علمی بوده است. اما ارائه تعریفی جامع و جهانی برای این مفهوم هنوز هم به صورت یک مشکل باقی مانده است زیرا بسیاری از محققان بر این باورند که کیفیت زندگی مفهومی چند وجهی، نسبی، متائر از زمان و مکان و ارزشهای فردی و اجتماعی است .بنابراین ارائه تعریفی جهانی برای آن امکان پذیر نمی باشد.
گوناگونی شاخص های کیفیت زندگی شهری بسیار زیاد می باشد .این مسئله با توجه به چند بعدی بودن مفهوم کیفیت زندگی شهری امری بدیهی می باشد.عموما فرض می شود که هر شاخص ،بزرگی و اهمیت یک بعدخاص از کیفیت زندگی شهری را منعکس می کند.این فرض بر این پایه استوار است که کیفیت زندگی شهری می تواند به مجموعه ای از اجزا یا ابعاد تفکیک شود که اگر این اجزا به درستی ترکیب شوند در نتیجه یک ارزش یا یا امتیاز کلی برای کیفیت زندگی شهری می تواند بدست بیاید.
کیفیت زندگی اغلب با استفاده از شاخص های عینی یا شاخص های ذهنی و به ندرت با استفاده از هر دو شاخص ها اندازه گیری می شود. بطور کلی در مطالعه کیفیت زندگی شهری با دو دسته از شاخص ها سروکار داریم. شاخص های عینی مانند مسکن، حمل ونقل، خصوصیات اقتصادی واجتماعی و غیره، و شاخص های ذهنی مانند میزان رضایتمندی از شغل و درآمد و غیره. شاخص های ذهنی از پیمایش ادراکات، ارزیابی ها و رضایت ساکنین از زندگی شهری بدست می آیند.

مفهوم کیفیت زندگی

کیفیت زندگی مفهوم گسترده ای است که دارای معانی گوناگونی برای افراد و گروههای مختلف است. برخی آن را به عنوان قابلیت زیست پذیری یک ناحیه، برخی دیگر به عنوان سنجه ای برای میزان جذابیت و برخی به عنوان رفاه عمومی، بهزیستی اجتماعی، شادکامی، رضایتمندی و... تفسیرکرده اند.
با این وجود، هنوز تعریف قابل قبول جهانی برای این مفهوم صورت نگرفته است. زیرا بسیاری از محققان بر این باورند که کیفیت زندگی مفهومی چند وجهی، نسبی، متاثر از زمان، مکان، ارزش های فردی و اجتماعی است. با توجه به اینکه در رابطه با کیفیت زندگی تعاریف متعددی ارائه شده و چارچوب کلی و عمومی در رابطه با تعریف آن وجود ندارد، محققان مختلف به تناسب تخصص و زمینه کاری خود تعاریف متفاوتی از کیفیت زندگی ارائه داده اند که به برخی از آنها اشاره می شود:
- لیو در سال 1983 کیفیت زندگی را عنوانی جدید برای مفهوم قدیمی بهزیستی مادی و روانی مردم در محیط زندگی خود توصیف کرده است. مولر در سال 1983 کیفیت زندگی را میزان رفاه افراد و گروهها تحت شرایط اجتماعی و اقتصادی عمومی تعریف می کند. فو در سال 2000 کیفیت زندگی را رضایت کلی فرد از زدگی می داند. پسیون در سال 2003 کیفیت زندگی را اینگونه تعریف می کند: اصطلاح کیفیت زندگی به طور کلی به وضعیت محیطی که مردم در آن زندگی می کنند مثل (آلودگی و کیفیت مسکن) و همچنین به برخی صفات و ویژگی های خود مردم (مثل سلامت ومیزان تحصیلات) اشاره دارد. کوستازا و همکاران در سال 2007 کیفیت زندگی را به عنوان میزان تأمین نیازهای انسانی در ارتباط با ادراکات افراد و گروهها از بهزیستی ذهنی تعریف می کند. داس در سال 2008 کیفیت زندگی را به عنوان بهزیستی یا عدم بهزیستی مردم و محیط زندگی می کند .
- واژه کیفیت زندگی بیستر با محیط طبیعی و شرایط خارجی زندگی افراد از قبیل آلودگی، کیفیت مسکن، جنبه های زیبایی شناسانه، تراکم ترافیک، شیوع جرم و مانند اینها در ارتباط است. این متغیر ها تاثیر قابل ملاحظه ای بر سطح ارضای افراد از زندگیشان دارند. اما آنها فقط جنبه محدودی از مجموع رضایت هایی که ممکن است در فرایند زندگی ارزشمند باشد را در بر می گیرند. سوال مهم این است که آیا آنها می توانند بخش مهمی از رفاه افراد را تشکیل دهند و یا اینکه آیا آنها به وسیله عواملی همچون حس دسترسی، دوست داشتن و علاقه، حس انتخاب و قابل بیان و ارائه هستند.
امروزه دیگر کیفیت زندگی فقط به مفهوم وضعیت مادی نیست بلکه به گفته لاکتوش باید میان زندگی خوب و زندگی کمی تفاوت قائل شد چرا که زندگی خوب بر ارزش های اجتماعی استوار شده و زندگی کمی در واقع یکی کردن هدف های افراد جامعه است. بر این اساس الزام اول در تعریف و تدوین معیار ها و شاخص های کیفیت زندگی توجه به وضعیت وشرایط، اجتماعی، فرهنگی و ارزشی ساکنین هر مقیاس مطالعه (کشور، استان، شهر، منطقه، محله و...) است و الزام دوم در زمینه سنجش کیفیت زندگی در شهر ها، بر لحاظ کردن شاخص های اجتماعی استوار شده است و این روندی است که در مطالعات اخیر جهانی در زمینه سنجش کیفیت زندگی نیز پذیرفته شده است.

تاریخچه کیفیت زندگی

ریشه های تاریخی استفاده از عبارت کیفیت زندگی را می توان در آثار کلاسیک ارسطو که مربوط به سال 330 قبل از مسیح است، یافت. وی در اصول اخلاقی کلاسیک از رابطه بین کیفیت زندگی هنگام شادی و ارزشهای ذهنی افراد سخن می گوید.
عبارت کیفیت زندگی دوره های تاریخی زیادی را پشت سر گذاشته است و تغییرات مختلفی در مورد آن صورت گرفته است. این عبارت علایق شخصی، تجارب، احساسات، دیدگاهها و عقاید راجع به ابعاد فلسفی، فرهنگی، معنوی، روانشناسی، مالی و...زندگی روزمره را شامل می شود.
علاقه مندی به بررسی عوامل موثر بر خشنودی و رفاه انسان پیشینه ای طولانی در تاریخ زندگی بشر دارد. در واقع اینکه چگونه باید و می توان زیست که بهترین منفعت را از زندگی کسب کرد. شاید به قدمت توانایی آدمی برای اندیشه در مورد آینده و عبرت گرفتن از گذشته باشد.
کیفیت زندگی در حدود 40 سال پیش در آمریکا معرفی شد و علوم اجتماعی پرچمدار روح و سنجش آن شد. در اواخر قرن20 موضوع کیفیت زندگی در علوم اجتماعی بیشتر مورد توجه و اهمیت قرار گرفت و در سال 1955 با تاسیس جامعه بین المللی برای تحقیق درباره کیفیت زندگی، اینگونه تحقیقات نهادینه شدند.
در طی ربع قرن آخر قرن بیستم تاکنون پژوهشگران متعددی در مورد کیفیت زندگی و تعادل آن با ویژگی های گوناگون انسانها اظهار نظر کرده اند. به عنوان مثال از اوایل گسترش مفهوم کیفیت زندگی، برخی صاحب نظران توسعه آتی در مراقبت از سلامت جسمانی و روانی را در گرو توجه روزافزون به راهبردهای پیشگیری اولیه با هدف توسع کیفیت زندگی افراد دانستند
شالوک معتقد است که علاقه به بحث کیفیت زندگی به لحاظ تاریخی از 4 زمینه ریشه می گیرد:
1. بازنگری در این باور که پیشرفت های علمی و پزشکی و تکنولوژیک به تنهایی می تواند خوشبختی و بهزیستی بشر را فراهم کنند و در عوض توجه به این مسأله که احساس بهزیستی شخصی، خانوادگی و اجتماعی در صورتی تحقق می یابد که پیشرفت های مذکور با ارزشها، ادراکات و شرایط محیط زیست مساعدی همراه شوند.
2. تغییر نگرش از خدمات مبتنی بر اجتماع به سبب سنجش نتایج و پیامدهای زندگی فرد در اجتماع.
3. افزایش قدرت مصرف کنندگان و شکل گیری جنبش های تأمین کننده حقوق بیماران و تاکید این جنبشها بر برنامه ریزی شخص محور، توجه به پیامدهای شخص برنامه های رفاهی و دولتی و توجه به حق تعیین سرنوشت خود و غیره.
4. پیدایش تغییرات جامعه شناختی که جنبه های عینی و ذهنی کیفیت زندگی را معرفی کرد و ویژگیهای فردی و شخصی این مفهوم را مورد تاکید قرار داده است.
تا دهه1970 کیفیت زندگی اساسا معطوف به انگاره های مادی و پیامد رشد اقتصادی در نظر گرفته می شد. از دهه1970 در نتیجه ظهور آثار منفی حاصل از رشد اقتصادی از سویی و پیدایش نظریه توسعه پایدار از سویی دیگر، کیفیت زندگی ابعاد و پنداشتی اجتماعی تر پیدا کرد و مسایل مانند توزیع پیامدهای حاصل از رشد، حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و.....را در بر می گرفت و به طور جدی به عنوان هدف اصلی توسعه وارد مباحث برنامه ریزی شد و در دهه 1990 نیز آغاز بحث از کیفیت زندگی اجتماعی با تاکید بر سازه های اجتماعی همچون سرمایه اجتماعی، همبستگی اجتماعی، عدالت اجتماعی و......بود. (غفاری، امیدی،1388، 3).

عوامل موثر بر کیفیت زندگی

رضایت فردی: اگر یک حوزه را به عنوان مهمترین حوزه کیفیت زندگی در نظر بگیریم، آن حوزه رضایت عمومی فرد از زندگی است. رضایت فردی بخش اعظم مطالعات کیفیت زندگی در امریکا برای بیش از 4 دهه بوده است.
عوامل محیط فیزیکی: استاندارد محیط فیزیکی یکی از عوامل مهم در تحقیقات کیفیت زندگی است. کیفیت محل زندگی بوسیله مساحت مسکن، وجود یا عدم وجود امکانات اولیه نظیر دستشویی داخل منزل، آب گرم، گرمایش منزل و......ارزیابی می شوند.
عوامل محیط اجتماعی: شبکه های حمایتی خانواده و اجتماع به عنوان یکی از جنبه های بنیادی محیط اجتماعی چه در جوامع اولیه و چه تا به امروز وجود داشته است. این موضوع نه تنها اهمیت شبکه های اجتماعی و خانوادگی را در ساختار اجتماعی ما نشان می دهد بلکه توجه سیاستگذاران مراقبت های اجتماعی را نیز جلب کرده است.
عوامل اقتصادی اجتماعی: با برتر دانستن فرهنگ مصرف جهانی و پاسخ افراد به این فرهنگ، درآمد و ثروت به عنوان عوامل اساسی موثر بر کیفیت زندگی افراد تلقی می شود. به این معنی که لیست ضروریات اولیه زندگی در حال افزایش است.
عوامل فرهنگی: در علوم اجتماعی تفاوتهای فرهنگی منبعث از پایگاه های اجتماعی متفاوت منتسب به سن، جنس، موقعیت طبقاطی، پیشینه قومی و مذهبی افراد را شناسایی و بررسی می کنیم. زمانی که در حال ذهنی کردن مفهوم کیفیت زندگی هستیم این عوامل(سن،جنس و..) اغلب به صورتی مشابه و یکنواخت بنظر می رسند، اما در واقع این عوامل به همان اندازه که تفاوتهای فردی را در داخل گروههای اجتماعی و فرهنگی بازتاب می کنند، در بین گروهها نیز مبین این تفاوتها هستند.
عوامل وضعیت سلامتی: از ناتوانی و بیماری به عنوان ویژگی های زندگی آینده و از مرگ به عنوان رخدادی حتمی نام برده می شود. مشخص شده است که بین سلامت جسمانی، توانایی عملکردی و سلامت روان با کیفیت زندگی رابطه معنی داری وجود دارد.
عوامل شخصیتی: شخصیت و ساخت روان شناختی یک فرد اغلب مستقیما مرتبط با سلامت روان او است. عوامل شخصیتی به صورت غیر مستقیم از طریق تاثیر بر سلامت روان بر کیفیت زندگی افراد تاثیر می گذارد.
عوامل استقلال فردی: عوامل استقلال فردی مرتبط با عوامل شخصیتی اما مستقل از محیط فیزیکی و اجتماعی می باشند.عوامل استقلال فردی شامل توانایی تصمیم گیری، کنترل فردی، کنترل یا بحث پیرامون محیط فیزیکی و اجتماعی متعلق به آنها می باشد.

ویژگی های کیفیت زندگی

پژوهشگران بر سه ویژگی کیفیت زندگی اتفاق نظر دارند که به تفصیل در ذیل به آن می پردازیم:
1. چند بعدی بودن: یکی از مشخصات اصلی و بنیادی کیفیت زندگی چند بعدی بودن آن است. از گذشته سه بعد اساسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی را ابعاد جسمانی، روانی و اجتماعی در نظر می گرفتند ولی با توجه به تاکید زیادی که روی بعد معنوی سلامت روان شده است امروزه اکثر متخصصان معتقدند که کیفیت زندگی 4 الی5 بعد دارد که هر یک دارای زیر مجموعه هایی است که عبارتند از:
الف)بعد جسمانی: به دریافت فرد از توانایی هایش در انجام فعالیت های روزانه که نیاز به مصرف انرژی دارد اشاره می کند که می تواند در بر گیرنده مقیاس هایی مانند تحرک، توان، انرژی، درد و ناراحتی، خواب و استراحت و ظرفیت توان کار باشد.
ب)بعد روحی و روانی: جنبه های روحی و احساسی سلامت مانند افسردگی، ترس، عصبانیت، خوشحالی و آرامش را در بر می گیرد. بعضی از زیر رده های این بعد عبارتند از: تصویر از خود، احساس مثبت و منفی، اعتقادات مذهبی، فکر کردن و یادگیری، حافظه و تمرکز حواس.
ج)بعد اجتماعی: به توانایی فرد در برقرار کردن ارتباط با اعضا خانواده، همسایگان، همکاران و سایر گروههای اجتماعی، وضعیت شغلی و شرایط اقتصادی کلی مربوط می شود.
د)بعد معنوی: به چگونگی درک فرد از معنی و مفهوم و هدف زندگی دلالت دارد.
2. ذهنی بودن: کیفیت زندگی به انتظارات، احساسات، اعتقادات و پندارهای فرد بستگی دارد از این رو ارزیابی شخصی از سلامت یا خوب بودن و ناراحت بودن عامل کلیدی در مطالعات کیفیت زندگی می باشد. به طور کلی می توان گفت عامل اصلی تعیین کننده کیفیت زندگی عبارت است از تفاوت درک شده بین آنچه هست و آنچه باید باشد و بعد ذهنی کیفیت زندگی همان احساس خوب داشتن و رضایت فردی است.
3.پویا بودن: با توجه به این تعریف که کیفیت زندگی دارای ساختاری وابسته به زمان است که متاثر از تجربه شخصی و درک او از زندگی می باشد و با تغییر زمان تغییر می کند درمی یابیم که پویایی زندگی از این روست که با زمان تغییر می کند و به تغییرات در محیط او بستگی دارد.

ابعاد کیفیت زندگی

ابعاد کیفیت زندگی به مجموعه ایی از عوامل اطلاق می شود که بهزیستی شخصی را تشکیل می دهند. به اعتقاد برخی محققان، تعداد ابعاد مورد بررسی کیفیت زندگی خیلی مهم نیست، آنچه اهمیت دارد این است که هر مدل پیشنهادی بتواند برای سنجش کیفیت زندگی یک چارچوب چند بعدی ارائه می دهد، به اینکه چه چیز هایی برای مردم در تعیین کیفیت زندگی شان مهم است بپردازد وشاخص هایی اسامی هر بعد را در کنار سایر ابعاد، در کل نماینده مفهوم کیفیت زندگی بداند.
شکل زیر بر ابعاد کیفیت زندگی که شامل ابعاد اقتصادی، اجتماعی، و محیطی می باشد، تاکید می کند. به طور کلی کیفیت زندگی در چهار چوب 6 گروه دسته بندی می شود. ابعاد فیزیکی، ابعاد روانشناسی، سطوح عدم وابستگی، روابط اجتماعی، محیط و ابعاد اشتیاقی یا تمایلی، که هر یک از این ابعاد خود به چند زیر شاخص تقسیم می شود. در عین حال ابعاد محیطی، اجتماعی و اقتصادی در بر گیرنده سه پایه اصلی کیفیت زندگی هستند که نشان دهنده بستر یا زمینه قابلیت زندگی و پایداری هستند.
کیفیت زندگی
مقاله جمع آوری شده توسط مهندس رضا بیگدلی از سایت کافه ای ها